De EGR-Klep en EGR-Koeler van Volkswagen, Audi, Seat en Skoda verklaard!

Koelvloeistoflekkage en het motormanagement lampje brandt? De EGR-Klep en EGR-Koeler van Volkswagen, Audi, Seat en Skoda verklaard!

De auto die vandaag ‘de hoofdrol’ speelt betreft een Volkswagen Polo Bluemotion van 2011 met een zuinige 1.2 TDI 3-cilinder dieselmotor met 75pk. De auto heeft een kilometerstand van net over de 140.000km. Dit type Volkswagen Polo (modelserie 6R, zie ook de foto) is een zeer veel verkocht en voorkomend model en zien wij dan ook regelmatig in onze werkplaats in Giessen.

Deze klant had de klacht dat de auto in de loop der tijd steeds meer koelvloeistof verbruikte en ook brandde af en toe zijn motormanagement lampje. Na een zorgvuldige diagnose in onze werkplaats bleek de EGR-Koeler defect te zijn. Maar, wat is dat eigenlijk en het belangrijkst: ‘hoe nu verder’?

Eerst even dit:

EGR betekent Exhaust Gas Recirculation. Men kan praten over een EGR-Klep en over een EGR-Koeler (zoals je hiervoor ook al hebt kunnen lezen was bij de hiervoor genoemde auto de EGR-Koeler defect).

Kort en simpel uitgelegd is de functie van de EGR-Klep het volgende: ‘het opnieuw terugvoeren van een gedeelte van de uitlaatgassen zodat deze nogmaals verbrandt zullen worden en de uiteindelijke uitlaatgassen schoner en minder schadelijk zijn’. Kortom, naast het roetfilter een belangrijk onderdeel van het uitlaatsysteem.

Zoals u zult begrijpen zijn deze uitlaatgassen ontzettend warm en moeten deze afgekoeld worden voordat ze teruggevoerd kunnen worden, precies hiervoor dient de EGR-Koeler welke gevuld is met koelvoeistof (dezelfde als voor uw motor gebruikt wordt).

Defecte EGR-Koelers en EGR-Kleppen komen relatief vaak voor mede door de ‘hoge thermische belasting’ (dit onderdeel wordt ontzettend warm bij draaiende motor en koelt steeds weer af als de motor uitgeschakeld is) en door inwendige vervuiling (het betreft immers vuile uitlaatgassen welke zich na verloop van tijd af gaan zetten tegen de wanden waardoor de EGR-Klep soms blijft hangen).

Het probleem bij deze Volkswagen Polo was een inwendige lekkage (scheurtje) in de EGR-Koeler waardoor de auto koelvloeistof verloor en de uitlaatgassen niet meer goed afgekoeld konden worden. Vervangen van het complete onderdeel (dus de EGR-Klep incl. de EGR-Koeler, zie ook de foto) is de enige oplossing voor dit probleem. Let op: ook voor de APK dient dit onderdeel goed te functioneren, het milieu is immers een belangrijke eis voor de APK!

Naast de 1.2 TDI welke in diverse modellen van Volkswagen, Audi, Seat en Skoda zijn gebruikt komt dit probleem ook relatief vaak voor bij de 1.6 TDI en 2.0 TDI (ook weer bij verschillende modellen zoals bijvoorbeeld de Seat Leon, Audi A4, Volkswagen Passat, Skoda Fabia etc.).

De complexiteit van dit onderdeel en de daarbij behorende arbeidsuren om deze klus te voltooien maken dit een kostbare ingreep. Maar, Car-Direct Giessen voert deze reparatie vaak uit, heeft alle expertise en kennis in huis en koopt deze EGR-Kleppen en EGR-Koelers groot in met het bijbehorende voordeel voor u!

Car-Direct Giessen heeft voor Volkswagen, Audi, Seat en Skoda’s de volgende scherpe, vaste totaalprijzen:

EGR-Klep incl. EGR-Koeler vervangen 1.2 TDI (alle modellen) €699,-
EGR-Klep incl. EGR-Koeler vervangen 1.6 TDI (alle modellen) €799,-
EGR-Klep incl. EGR-Koeler vervangen 2.0 TDI (alle modellen) €799,-

Alle hiervoor getoonde prijzen zijn incl.:

-Benodigde onderdelen
-Uitlijnen (indien nodig)
-Arbeidsloon en BTW
-1 Jaar garantie

Kortom compleet!

Komen deze klachten u ook bekend voor of heeft u een ander probleem? Neem dan contact met ons op via 0183-511730 of via info@car-direct.nl.

Wij zijn er ook voor collega autobedrijven!

Leenauto nodig? Car-Direct biedt u deze mogelijkheid aan voor slechts €19,50 incl. BTW per dag (brandstof voor eigen rekening). U kunt bij ons pinnen.

Ook het ophalen van uw auto op een autoambulance is geen probleem. Informeer hiervoor naar de meerprijs.

Car-Direct Giessen helpt u graag!