Klant heeft last van een ‘rammelend geluid’ en een ‘stokkende’ en schuddende Audi A4!

Klant heeft last van een ‘rammelend geluid’ en een ‘stokkende’ en schuddende Audi A4!

De auto die vandaag ‘de hoofdrol’ speelt betreft een Audi A4 2.0 TDI 143PK (Interne modelcode van Audi is B8).

Deze klant had last van een ‘rammelend geluid’ wanneer de auto stationair draaide (zonder de koppeling in te trappen). Daarnaast ‘stokte’ en schudde de auto regelmatig bij het accelereren en bij het loslaten van het gaspedaal. Oorzaak? Een versleten dubbel massavliegwiel. Maar wat is dat nu eigenlijk?

Goed om vooraf te weten; er zijn massavliegwielen en dubbele massa vliegwielen. Het verschil hiertussen laten we zo zien.

Het vliegwiel (eenvoudig uitgelegd)
De functie van een vliegwiel is het afvlakken van de ‘oneenparige beweging’ van de krukas tot een ‘eenparige/constante’ beweging. Bij bijvoorbeeld een 4-cilinder benzinemotor zijn er 4 cilinders welke tijdens het rondgaan van de krukas om de beurt een ‘arbeidsslag’ geven en via de zuiger de krukas telkens opnieuw een ‘slinger’ geven. Hierdoor draait de krukas (overdreven gezegd) telkens hard-zacht-hard-zacht.

Het vliegwiel is gemonteerd aan het uiteinde van de krukas. Door het gewicht (de massa) van het vliegwiel worden deze ‘hard-zacht’-bewegingen constanter en gaat de motor ‘eenpariger/constanter’ draaien/lopen.

Een goede en constant lopende motor heeft een langere levensduur aangezien de mechanische belasting (van bijvoorbeeld de motor en versnellingsbak) veel minder is dan die van een  motor die schokt en trilt. Kortom, een goed functionerend massavliegwiel is zeer belangrijk!

Naast het constanter laten draaien van de motor (zoals hierboven beschreven) heeft het massavliegwiel nog een functie. Het massavliegwiel zorgt namelijk (samen met de koppeling) voor de verbinding tussen de motor en de versnellingsbak. Bij het ‘op laten komen’ van de koppeling zorgt u er doormiddel van het koppelingspedaal voor dat de koppelingsplaat tegen het massavliegwiel aan wordt gedrukt. Hierdoor ontstaat een verbinding tussen de motor en de versnellingbak en gaat de auto rijden. Drukt u het koppelingspedaal weer in, dan komt de koppelingsplaat weer ‘los’ van het massavliegwiel en verbreekt u de verbinding tussen de motor en de versnellingsbak. Hierdoor is het bijvoorbeeld mogelijk om te schakelen of de auto stil te zetten (met draaiende motor).

Het dubbele massavliegwiel (eenvoudig uitgelegd)
Dan het aan het begin al benoemde ‘dubbele’ massavliegwiel. Dubbele massavliegwielen komen in de modernere auto’s steeds vaker voor en zorgen, door ingebouwde veren, voor een gelijkmatigere en geleidelijkere krachtoverbrenging dan een gewoon (enkel) massavliegwiel. O.a. het op laten komen van de koppeling evenals het wegrijden gaat hierdoor een stuk gelijkmatiger. Daarnaast worden extra trillingen en haperingen opgevangen en wordt de autorit een stuk comfortabeler.

Helaas is het dubbele massavliegwiel door het oprekken van deze ingebouwde veren wel een slijtage-onderdeel geworden (dit in tegenstelling tot het enkele massavliegwiel welke in principe een autoleven mee gaat).

Door het oprekken van de ingebouwde veren ontstaat te veel speling op het massavliegwiel met de volgende symptomen tot gevolg:

-Rammelend geluid bij stationair draaiende motor (zonder ingetrapt koppelingspedaal)
-Stokken/schudden van de auto (bij accelereren en bij het loslaten van het gaspedaal)

De enige oplossing is het vervangen van het complete dubbele massavliegwiel. De ingebouwde veren zijn namelijk niet los te vervangen. Dit vervangen doen wij altijd in combinatie met de koppelingsplaat.

Door bijvoorbeeld het trekken van zware aanhangers of andere zware belastingen zoals motortuning of rijstijl kan de slijtage van deze ingebouwde veren versnellen. Verder valt over levensduur weinig te zeggen. Wij zien de intervallen voor het vervangen in onze werkplaats variëren van 80.000km – 250.000km.

Dubbele massavliegwielen zijn niet alleen geleverd op verschillende modellen van Audi. Ook de volgende merken (en modellen) maken er steeds vaker gebruik van:

Ford (o.a. Focus, Mondeo, S-Max, C-Max)
Volvo (o.a. C30, V40, V50, V60, V70, XC60, XC70, XC90, S40, S60, S80)
Volkswagen (o.a. Polo, Golf, Touran, Touareg, Tiguan, Transporter, Passat)
Seat (o.a. Ibiza, Leon, Exeo, Altea, Altea XL)
Skoda (o.a. Octavia, Superb, Yeti)
Opel (Astra, Insignia, Corsa, Signum)

Let op: Bij zeer ernstige/verregaande slijtage aan het dubbele massavliegwiel kan de motor zelfs slecht of niet aanslaan, slecht gaan lopen of kan er ernstige motorschade optreden. Een belangrijk onderdeel dus!

De complexiteit van dit onderdeel en de daarbij behorende arbeidsuren om deze klus te voltooien maken dit een kostbare ingreep. Maar, Car-Direct Giessen voert deze reparatie vaak uit, heeft alle expertise en kennis in huis en koopt deze dubbele massavliegwielen groot in met het bijbehorende voordeel voor u!

Voor veel automerken en modellen heeft Car-Direct Giessen vaste totaalprijzen voor het vervangen van het dubbele massavliegwiel. Kijk hiervoor bij onze prijslijst, kies uw merk en kijk onder het kopje ‘koppeling en vliegwiel vervangen’. Klik hier om snel naar onze prijslijst te gaan!

Komen deze klachten u ook bekend voor, heeft u een ander probleem of wilt u meer informatie? Neem dan contact met ons op via 0183-511730 of via info@car-direct.nl. Staat uw merk/model er niet tussen? Neem dan contact met ons op voor een prijsopgave op maat.

Wij zijn er ook voor collega autobedrijven!

Leenauto nodig? Car-Direct biedt u deze mogelijkheid aan voor slechts €19,50 incl. BTW per dag (brandstof voor eigen rekening). U kunt bij ons pinnen.

Ook het ophalen van uw auto op een autoambulance is geen probleem. Informeer hiervoor naar de meerprijs.

Car-Direct Giessen helpt u graag!

*N.B.: Een dubbel massavliegwiel wordt ook wel een 2-delig massavliegwiel of een Double Mass Flywheel (Engels) genoemd.