Opgerekte distributieketting Mercedes Benz 150 160 170 180 200 220 250 benzinemotoren (M266 M270 M271 M274)

Een distributieketting dient een autoleven mee te gaan. Dat dit niet voor alle distributiekettingen geldt wordt voor iedereen langzaam duidelijk. Zo ook bij ons want steeds vaker komen in onze werkplaats auto’s binnen van Mercedes Benz waarvan de distributieketting opgerekt is. Lees er hier meer over!

In deze BLOG bespreken we het vervangen van de distributieketting van de 4 cilinder benzinemotoren welke geproduceerd zijn vanaf 2002 t/m heden. Deze 4 cilinder benzinemotoren zijn geleverd in 4 ‘producties’ te weten:

  • M266
  • M270
  • M271
  • M274

Deze hiervoor genoemde motoren zijn weer geleverd in verschillende cilinderinhouden en motorvermogens:

De M266 (van 2004 – 2012):

  • 1.5 (1498cc)
  • 1.7 (1699cc)
  • 2.0 (2034cc)

De M270 (vanaf 2011 tot heden):

  • 1.6 (1595cc)
  • 2.0 (1991cc)

De M271 (van 2002 – 2015):

  • 1.8 (1796cc)
  • 1.6 (1597cc)
  • 1.8 (1796cc) EVO

De M274 (vanaf 2011 tot heden):

  • 1.6 (1595cc)
  • 2.0 (1991cc)

Op al deze motoren is door Mercedes-Benz vrijwel dezelfde distributieset gebruikt. Deze motoren zijn o.a. geleverd in de volgende modellen:

A-Klasse:

  • W169 – A150 95pk
  • W169 – A160 95pk
  • W169 – A170 116pk
  • W169 – A180 116pk
  • W169 – A200 136pk
  • W169 – A200 Turbo 193pk
  • W176 – A160 102pk
  • W176 – A180 122pk
  • W176 – A200 156pk
  • W176 – A220 184pk
  • W176 – A250 211pk
  • W176 – A250 218pk

B-Klasse:

  • W245 – B150 95pk
  • W245 – B160 95pk
  • W245 – B170 116pk
  • W245 – B180 116pk
  • W245 – B200 136pk
  • W245 – B200 Turbo 193pk
  • W246 / W242 – B160 102pk
  • W246 / W242 – B180 122pk
  • W246 / W242 – B200 156pk
  • W246 / W242 – B220 184pk
  • W246 / W242 – B250 211pk

C-Klasse:

  • W204 – Sedan – C180 CGI 156pk
  • W204 – Sedan – C200 CGI 184pk
  • W204 – Sedan – C250 CGI 204pk
  • W205 – Sedan – C200 184pk
  • W205 – Sedan – C250 211pk
  • W205 – Sedan – C300 245pk
  • C204 – Coupe – C180 CGI 156pk
  • C204 – Coupe – C200 CGI 184pk
  • C204 – Coupe – C250 CGI 204pk
  • S204 – Combi – C180 CGI 156pk
  • S204 – Combi – C200 CGI 184pk
  • S204 – Combi – C250 CGI 204pk

CLA:

  • X117 / C117 – CLA180 122pk
  • X117 / C117 – CLA200 156pk
  • X117 / C117 – CLA220 184pk
  • X117 / C117 – CLA250 211pk
  • X117 / C117 – CLA250 218pk

E-Klasse:

  • W212 – Sedan – E200 CGI 184pk BlueEffiency
  • W212 – Sedan – E250 CGI 204pk BlueEffiency
  • W212 – Sedan – E200 184pk
  • W212 -Sedan – E250 211pk
  • W213 – Sedan – E200 184pk
  • S212 – Combi – E200 CGI 184pk BlueEffiency
  • S212 – Combi – E250 CGI 204pk BlueEffiency
  • S213 – Combi – E250 211pk
  • C207 – Coupe – E200 CGI 184pk BlueEffiency
  • C207 – Coupe – E250 CGI 204pk BlueEffiency
  • R207 – Cabriolet – E200 CGI 184pk BlueEffiency
  • R207 – Cabriolet – E250 CGI 204 BlueEffiency

GLC:

  • X253 – GLC250 211pk
  • X253 – GLC 300 e 211pk
  • X253 – GLC 350 e 211pk

SLK-Klasse:

  • R172 – Cabriolet – 200 CGI 184pk BlueEffiency
  • R172 – Cabriolet – 250 CGI 204pk BlueEffiency

Weet u niet welke motorcode u heeft of staat uw model er niet tussen? U kunt ons altijd even bellen op 0183-511730. Doormiddel van uw kenteken kunnen wij u eenvoudig vertellen waar u op moet letten.

Het probleem met deze motoren is het volgende:

De distributieketting is de verbinding tussen de ‘onderzijde’ van de motor en de ‘bovenzijde’ van de motor. Het is belangrijk dat deze verbinding zo precies mogelijk verloopt. In vakjargon heet dit de ‘timing’ van de motor.

De gebruikte distributiekettingen op deze motoren hebben (zoals elke ketting) het probleem dat deze na verloop van tijd/kilometers oprekt. Hierdoor wordt de ketting langer en zou de timing van de motor dus minder nauwkeurig gaan verlopen. Om ervoor te zorgen dat de distributieketting langer goed blijft functioneren is er een zogeheten distributiekettingspanner in de motor ingebouwd. Deze zorgt ervoor dat de distributieketting gespannen wordt/blijft ook al wordt de distributieketting door de slijtage langer.

Op een gegeven moment is de distributieketting dusdanig lang geworden dat de distributiekettingspanner onvoldoende capaciteit heeft deze nog te spannen. Gevolg hiervan is dat de distributieketting gaat klapperen/ratelen. Dit is vooral hoorbaar bij een koude start (na een nacht stilstaan) en bij het verhogen van het toerental. Daarnaast is het mogelijk dat er een storingslampje gaat branden (let op, dit kan en hoeft dus niet altijd) of dat de motor slechter gaat lopen/draaien.

Het is mogelijk dat er een foutcode gegenereerd wordt zoals:

  • P001685 – Nokkenasverstelling (bank 1), inlaat; Waarde/signaal buiten bereik max.

Andere foutcodes en vertalingen zijn ook mogelijk.

Hoe snel de distributieketting oprekt is geheel afhankelijk van o.a.:

  • Gebruik; veel korte afstanden rijden versnelt het proces
  • Start/Stop-Systeem; steeds de motor afzetten en weer starten versnelt het proces (niet elke auto is hiermee uitgerust)
  • Belasting; zware aanhangers, volle auto’s etc. versnelt het proces
  • Onderhoud; de distributieketting wordt gesmeerd door de motorolie. Hoe beter en nieuwer de olie, hoe beter de smering

Op het moment dat er toch wordt doorgereden en de distributieketting dermate lang wordt dat deze een tand verspringt is er een grote kans op ernstige motorschade. Ook in dit geval kan Car-Direct Giessen u uiteraard helpen maar tijdig de distributieketting vervangen is natuurlijk veel verstandiger en voordeliger.

Voor het vervangen van de distributieketting van de M271 en M266 motoren heeft Car-Direct Giessen een vaste pakketprijs van €2.159,- incl. BTW.

Voor het vervangen van de distributieketting van de nieuwere M270 en M274 motoren heeft Car-Direct Giessen een vaste pakketprijs van €2.480,- incl. BTW.

Dit is voor alle motorcodes compleet en  inclusief:

  • Kleppendekselpakking
  • Distributieketting
  • Bovenste distributiekettinggeleiders
  • Distributiekettingspanner
  • Beide nokkenasverstellers
  • Distributiecarterpakking
  • Olie verversen en oliefilter vervangen
  • Arbeidsloon en BTW
  • 1 Jaar garantie

Weet u niet welke motorcode u heeft? U kunt ons altijd even bellen op 0183-511730. Doormiddel van uw kenteken kunnen wij dit eenvoudig voor u controleren.

Komen deze klachten u ook bekend voor, heeft u een ander probleem of wilt u meer informatie? Neem dan contact met ons op via 0183-511730 of via info@car-direct.nl. Staat uw merk/model er niet tussen? Neem dan contact met ons op voor een prijsopgave op maat.

Leenauto nodig? Car-Direct biedt u deze mogelijkheid aan voor slechts €19,50 incl. BTW per dag (brandstof voor eigen rekening). U kunt bij ons pinnen.

Ook het ophalen van uw Mercedes-Benz op een autoambulance is geen probleem. Informeer hiervoor naar de meerprijs.

Car-Direct Giessen helpt u graag! Wij zijn er ook voor collega autobedrijven!

N.B.: Het betreft o.a. de motoren met de volgende motorcodes:

  • M266.920
  • M266.940
  • M266.960
  • M270.920
  • M271.820
  • M271.860
  • M274.920