Opgerekte distributieketting Mercedes Benz 180 200 250 CGI M271 benzinemotor (bj. 2007 t/m 2015)

Een distributieketting dient een autoleven mee te gaan. Dat dit niet voor alle distributiekettingen geldt wordt voor iedereen langzaam duidelijk. Zo ook bij ons want steeds vaker komen in onze werkplaats auto’s binnen van het merk Mercedes Benz waarvan de distributieketting opgerekt is. Lees er hier meer over!

In deze BLOG bespreken we het vervangen van de distributieketting van de zogeheten CGI 4 cilinder benzinemotoren. Deze 1796cm3 grote M271 motoren (afgerond 1.8L) zijn in verschillende motorvermogens geleverd te weten:

  • 180 CGI met 156pk
  • 200 CGI met 184pk
  • 250 CGI met 204pk

Op al deze motoren motoren is door Mercedes dezelfde distributieketting gebruikt. Deze motoren zijn geleverd in de volgende modellen:

C-Klasse

  • W204 – Sedan – C180 CGI 156pk
  • W204 – Sedan – C200 CGI 184pk
  • W204 – Sedan – C250 CGI 204pk
  • C204 – Coupe – C180 CGI 156pk
  • C204 – Coupe – C200 CGI 184pk
  • C204 – Coupe – C250 CGI 204pk
  • S204 – Combi – C180 CGI 156pk
  • S204 – Combi – C200 CGI 184pk
  • S204 – Combi – C250 CGI 204pk

E-Klasse:

  • W212 – Sedan – E200 CGI 184pk BlueEffiency
  • W212 – Sedan – E250 CGI 204pk BlueEffiency
  • S212 – Combi – E200 CGI 184pk BlueEffiency
  • S212 – Combi – E250 CGI 204pk BlueEffiency
  • C207 – Coupe – E200 CGI 184pk BlueEffiency
  • C207 – Coupe – E250 CGI 204pk BlueEffiency
  • R207 – Cabriolet – E200 CGI 184pk BlueEffiency
  • R207 – Cabriolet – E250 CGI 204 BlueEffiency

SLK-Klasse:

  • R172 – Cabriolet – 200 CGI 184pk BlueEffiency
  • R172 – Cabriolet – 250 CGI 204pk BlueEffiency

Het probleem met deze motoren is het volgende:

De distributieketting is de verbinding tussen de ‘onderzijde’ van de motor en de ‘bovenzijde’ van de motor. Het is belangrijk dat deze verbinding zo precies mogelijk verloopt. In vakjargon heet dit de ‘timing’ van de motor.

De gebruikte distributiekettingen op deze motoren hebben (zoals elke ketting) het probleem dat deze na verloop van tijd/kilometers oprekt. Hierdoor wordt de ketting langer en zou de timing van de motor dus minder nauwkeurig gaan verlopen. Om ervoor te zorgen dat de distributieketting langer goed blijft functioneren is er een zogeheten distributiekettingspanner in de motor ingebouwd. Deze zorgt ervoor dat de distributieketting gespannen wordt/blijft ook al wordt de distributieketting door de slijtage langer.

Op een gegeven moment is de distributieketting dusdanig lang geworden dat de distributiekettingspanner onvoldoende capaciteit heeft deze nog te spannen. Gevolg hiervan is dat de distributieketting gaat klapperen/ratelen. Dit is vooral hoorbaar bij een koude start (na een nacht stilstaan) en bij het verhogen van het toerental. Daarnaast is het mogelijk dat er een storingslampje gaat branden (let op, dit kan en hoeft dus niet altijd) of dat de motor slechter gaat lopen/draaien. Hoe snel de distributieketting oprekt is geheel afhankelijk van o.a.:

  • Gebruik; veel korte afstanden rijden versnelt het proces
  • Start/Stop-Systeem; steeds de motor afzetten en weer starten versnelt het proces (niet elke auto is hiermee uitgerust)
  • Belasting; zware aanhangers, volle auto’s etc. versnelt het proces
  • Onderhoud; de distributieketting wordt gesmeerd door de motorolie. Hoe beter en nieuwer de olie, hoe beter de smering

Op het moment dat er toch wordt doorgereden en de distributieketting dermate lang wordt dat deze een tand verspringt is er een grote kans op ernstige motorschade. Ook in dit geval kan Car-Direct Giessen u uiteraard helpen maar tijdig de distributieketting vervangen is natuurlijk veel verstandiger en voordeliger.

Voor het vervangen van de distributieketting van dit type motor heeft Car-Direct Giessen een vaste pakketprijs van €999,- incl. BTW. Dit is compleet en inclusief:

  • Kleppendekselpakking
  • Distributieketting
  • Distributiekettinggeleiders
  • Distributiekettingspanner
  • Olie verversen en oliefilter vervangen
  • Arbeidsloon en BTW
  • 1 Jaar garantie

Aanvullend/goed om vooraf te weten:

In sommige gevallen komt het weleens voor dat 1, of anders beide nokkenasverstellers defect zijn gegaan door het ‘klapperen’ van de ketting of mogelijk verkeerd zijn ingesleten. Dit is pas halverwege de reparatie te zien (wanneer de oude ketting gedemonteerd is). Is dit het geval dan is de meerprijs hiervoor €525,- incl. BTW voor 1 en €1.050,- incl. BTW indien beide nokkenasverstellers vervangen dienen te worden.

Komen deze klachten u ook bekend voor, heeft u een ander probleem of wilt u meer informatie? Neem dan contact met ons op via 0183-511730 of via info@car-direct.nl. Staat uw merk/model er niet tussen? Neem dan contact met ons op voor een prijsopgave op maat.

Leenauto nodig? Car-Direct biedt u deze mogelijkheid aan voor slechts €19,50 incl. BTW per dag (brandstof voor eigen rekening). U kunt bij ons pinnen.

Ook het ophalen van uw auto op een autoambulance is geen probleem. Informeer hiervoor naar de meerprijs.

Car-Direct Giessen helpt u graag! Wij zijn er ook voor collega autobedrijven!

N.B.: Het betreft de motoren met de volgende motorcodes:

  • M271.820
  • M271.860