BMW 2.0L TwinPower Turbo Benzine rookt bij koude start (motorcode N20, bouwjaar 2011 tot heden)

Regelmatig komen in onze werkplaats BMW’s binnen met de klacht dat deze ontzettend rookt/pluimt. Lees er hier meer over!

Regelmatig komen in onze werkplaats BMW’s binnen uit de zogeheten F-Series (en de laatste van de E-Series) met de volgende klacht:

Bij een koude start rookt de motor flink. Deze rook is (licht)blauw en stinkt naar verbrande olie. Sommige van onze klanten hebben hiernaast de klacht dat na even stil te hebben gestaan bij bijvoorbeeld een stoplicht of in de file, bij het accelereren de motor wat ‘pluimt’.

Allereerst iets meer informatie over de N20 / N20B20A / N20B20B motor:

De N20 / N20B20A / N20B20B (hierna alleen nog ‘N20’ genoemd) 4-cilinder benzinemotor zijn door BMW in 2011 op de markt gebracht als opvolger/vervanger van de atmosferische (dit betekent zonder turbo/ongeblazen) N52/N53 6-cilinder lijnmotoren. In het kader van de steeds strenger wordende milieu eisen heeft BMW er toen voor gekozen ‘terug’ te gaan van 6 naar 4 cilinders (uiteraard heeft BMW nog verschillende 6-cilinders in zijn assortiment maar dit even terzijde).

Om de voor het rijplezier benodigde aantal PK’s en Newtonmeters koppel op peil te houden, maar de uitstoot omlaag te brengen is deze motor voorzien van diverse technieken zoals:

  • Twin-Scroll Turbocharger
  • VVT (Variable Valve Timing) ook wel VANOS geheten
  • VVL (Variable Valve Lift) ook wel VALVETRONIC geheten
  • Direct ingespoten
  • Automatisch start/stop-systeem
  • Elektrisch aangedreven waterpomp (in plaats van mechanisch)

En juist in deze eerstgenoemde Twin-Scroll Turbocharger bevindt zich vrijwel altijd het probleem met betrekking tot het roken bij de koude start. Het volgende probleem doet zich namelijk na verloop van tijd voor:

Gedurende de tijd wordt de ruimte van de as binnenin de turbo, waaraan zich het turbinewiel en het compressorwiel bevinden, steeds iets groter. Dit is een logisch gevolg van het op hoge toeren draaien van de turbo en volstrekt normaal. BMW had hier alleen bij het ontwikkelen van de motor niet of onvoldoende rekening mee gehouden.

Door deze ruimte op de as kan bij een uitgeschakelde motor langzaam steeds wat olie langs de as van de turbo de inlaat in lopen/druppelen. Hier merkt u niets van totdat u de motor de eerste keer weer start. Deze verzamelde olie in de inlaat wordt dan in 1x de motor in geblazen en verbrandt daar hetgeen resulteert in het hierboven genoemde (licht)blauwe roken.

In sommige gevallen is de slijtage aan deze as dusdanig dat het roken zich niet meer uitsluitend voordoet bij een koude start, maar ook bijvoorbeeld na even stil te hebben gestaan bij een stoplicht of in de file waarna tijdens het accelereren zich het roken ook voordoet. De ruimte op de as zit dan vrijwel altijd nog steeds binnen de acceptabele marges maar is dan wel net zo groot geworden dat er steeds iets meer olie langs loopt/druppelt. Let op: we praten hier echt over marges van tienden van millimeters maar olie ‘kruipt’ door de kleinste ruimtes, zeker wanneer de motorolie op temperatuur is. Vergelijk het met de olie in uw frituurpan thuis. Koud is deze olie een stuk dikker dan op temperatuur.

Deze N20 motor is in ontzettend veel verschillende modellen van BMW gebruikt en ook in verschillende motorvermogens variërend van 184pk t/m 245pk. Voor een volledige opsomming zie onderaan deze BLOG!

De oplossing voor dit probleem:
De oplossing voor dit probleem is eigenlijk zeer eenvoudig. In een speciaal hiervoor ontwikkelde nieuwe olietoevoerleiding is een drukklepje geplaatst. Wanneer de motor dan uitgeschakeld wordt stopt de oliepomp met draaien waardoor de oliedruk wegvalt. Hierdoor sluit de leiding zich af waardoor er geen olie meer gelekt kan worden. Wanneer de motor weer gestart wordt begint de oliepomp weer met draaien, de oliedruk komt op gang en de klep opent zich weer. Simpel, maar zeer effectief.

Deze reparatie/modificatie is inmiddels reeds vele malen door ons uitgevoerd, is volledig veilig en heeft geen enkele invloed op de werking en smering van de turbo.

Voor het vervangen/modificeren van deze olietoevoerleiding van de zogeheten ‘4-cilinder N20 benzinemotoren’ heeft Car-Direct Giessen een vaste pakketprijs van €790,- incl. BTW. Dit is compleet en incl.:

  • Gemodificeerde olietoevoerleiding BMW
  • Arbeidsloon & BTW
  • 1 Jaar garantie

U moet rekenen dat wij 2 werkdagen bezig zullen zijn met deze reparatie/modificatie.

Deze prijs is geldig voor o.a. de 320i, 328i, 520i, 525i, X1 20i, X3 20i, Z4 20i  etc. Voor een echte volledige opsomming van alle motorvermogens/modellen zie onderaan deze BLOG.

Komen deze klachten u ook bekend voor, heeft u een ander probleem of wilt u meer informatie? Neem dan contact met ons op via 0183-511730 of via info@car-direct.nl. Staat uw merk/model er niet tussen? Neem dan contact met ons op voor een prijsopgave op maat.

Leenauto nodig? Car-Direct biedt u deze mogelijkheid aan voor slechts €25,- incl. BTW per dag (brandstof voor eigen rekening). U kunt bij ons pinnen.

Ook het ophalen van uw auto op een autoambulance is geen probleem. Informeer hiervoor naar de meerprijs.

Car-Direct Giessen helpt u graag!

De BMW N20 motor is geleverd in de volgende modellen/motorvermogens:

BMW 1-Series:
BMW F20 125i 218pk

BMW 2-Series:
BMW F22 220i 184pk
BMW F22 225i 232pk
BMW F22 228i 245pk

BMW 3-Series:
BMW F30 320i 184pk
BMW F31 320i 184pk
BMW F30 328i 245pk
BMW F31 328i 245pk
BMW F34 320i GT 184pk
BMW F34 328i GT 245pk

BMW 5-Series:
BMW F10 520i 184pk
BMW F11 520i 184pk
BMW F10 525i 218pk
BMW F11 525i 218pk

BMW X-Series:
BMW E84 (uitzondering, E-reeks) X1 xDrive/sDrive20i 184pk
BMW E84 (uitzondering, E-reeks) X1 xDrive/sDrive28i 245pk
BMW F25 X3 xDrive20i 184pk
BMW F25 X3 xDrive20i 245pk
BMW F26 X4 xDrive 20i

BMW Z-Series:
BMW E89 (uitzondering, E-reeks) Z4 sDrive 20i 184pk
BMW E89 (uitzondering, E-reeks) Z4 sDrive 28i 245pk